fbpx
Menu
Menu

5 wskazówek, jak skutecznie zarządzać firmą

Sprawdź porady, jak zarządzać przedsiębiorstwem

Założenie swojej firmy, np. jednoosobowej działalności gospodarczej poprzez uzyskanie wpisu w CEIDG, to dopiero początek przygody z biznesem. W momencie, kiedy zaczynasz wprowadzać swój biznesplan w życie, rozpoczynasz także zarządzanie przedsiębiorstwem – niezależnie od tego czy zatrudniasz pracowników czy nie.

O czym warto pamiętać, prowadząc swoją działalność? Mamy dla ciebie kilka praktycznych wskazówek na temat tego, jak skutecznie zarządzać firmą.

Przedsiębiorstwa w Polsce

W Polsce wyróżnia się różne rodzaje działalności gospodarczej. Jako przyszły przedsiębiorca masz możliwość prowadzić firmę samodzielnie, a także ze wspólnikami.

Sektor przedsiębiorstw w naszym kraju dynamicznie się rozwija – rokrocznie powstają nowe biznesy, ale niestety firmy są również zamykane. Jak możemy przeczytać w raporcie PARP, w 2021 r. zarejestrowano 368 tys. nowych przedsiębiorstw, wykreślono natomiast 190 tys. firm. Ponadto z raportu dowiadujemy się, że pierwszy rok działalności przeżywają w Polsce dwie na trzy firmy. Jesteśmy świadomi, że błędy początkujących przedsiębiorców zdarzają się i wciąż będę się zdarzać, gdyż człowiek przecież uczy się na błędach. Natomiast te kilka wskazówek może pomóc w zarządzaniu firmą.

Zarządzanie firmą – wskazówki

Na zarządzanie przedsiębiorstwem składa się szereg decyzji i działań, które podejmujesz, aby osiągnąć założone cele i efektywnie dysponować posiadanymi zasobami.

1. Po pierwsze planowanie
Planuj – wydaje się proste, ale wymaga otwartości i szerokiego spojrzenia w przyszłość. Wyznaczaj cele – zarówno długo-, jak i krótkookresowe, określaj także co należy zrobić, aby je zrealizować. To pomoże Ci na bieżąco sprawdzać, na jakim etapie jest twoja działalność i czy założone cele są realizowane.

Przydatna tutaj może okazać się koncepcja SMART – wyznaczaj takie cele, które są sprecyzowane, mierzalne, osiągalne, istotne i określone w czasie.

2. Ludzie są bardzo ważni
Jeśli planujesz zatrudnić pracowników do swojej firmy, podejdź do tego bardzo poważnie. Kompetencje i doświadczenie to podstawa, ale nie zapominaj o tym, że budowanie zespołu skupia się także na cechach i usposobieniu danych osób. W pracy spędzamy codziennie sporo czasu, więc dobra energia i pozytywna atmosfera są istotne.

W zarządzaniu firmą, w której zatrudniasz personel, ważny jest także feedback, czyli wymiana informacji. Dobrym pomysłem są okresowe rozmowy z członkami zespołu, podczas których omawia się efektywność pracownika i jego zadania, jak i poznaje opinię personelu na temat firmy.

3. Nowoczesne zarządzanie zasobami
Już od bardzo dawna do prowadzenia firmy nie służy nam notatnik i długopis, ale nowoczesna technologia. Systemy do zarządzania wszelkimi zasobami w firmie (jak np. Comarch ERP) pozwalają na bieżące organizowanie i kontrolowanie zasobów. Moduły (jak np. fakturowanie, księgowość czy handel i magazyn) dopasowane do potrzeb danego przedsiębiorstwa, wspierają zarządzanie firmą i jej procesami. Dzięki temu, że wszystkie dane są zapisywane w jednym ekosystemie, zawsze masz pewność, że pozyskujesz aktualne informacje.

4. Otwartość na zmiany
Świat nieustannie się zmienia i prowadząc firmę, trzeba mieć świadomość, że zarządzanie przedsiębiorstwem wymaga elastyczności i dopasowywania się do otaczających warunków, np. społeczno-ekonomicznych.

O tym, jak wprowadzać zmiany w firmie, rozmawialiśmy z profesorem Wojciechem Czakonem w jednym z odcinków podcastu Przyspiesz biznes, zapraszamy do wysłuchania lub obejrzenia.

5. Dbałość o płynność finansową
Finanse to dla przedsiębiorstwa jeden z głównych celów – przecież zakładasz firmę po to, aby zarabiać pieniądze. Niezwykle istotną kwestią w zarządzaniu przedsiębiorstwem jest zachowywanie płynności finansowej – bez niej prowadzenie zdrowego i prosperującego biznesu nie jest możliwe.

Warto szczególnie zwracać uwagę na przychody i wydatki, żeby w kasie nie zabrakło środków na bieżącą działalność. Dbanie o terminową zapłatę możemy zacząć już w momencie wystawienia faktury – nanosząc na nią pieczęć prewencyjną. Przy podejmowaniu współpracy z nowym kontrahentem, należy zastanowić się czy jest on wiarygodny i czy obdarzamy go zaufaniem. Możemy, w zależności od tej oceny, umówić się na przykład na zaliczkę.

Przydatne w celu zachowania płynności finansowej może być również narzędzie wystawiania faktury z linkiem do płatności, które pozwala udostępnić kontrahentowi szybką płatność przelewem lub BLIkiem – nawet podczas rozmowy telefonicznej. Natychmiast otrzymujemy potwierdzenie zlecenia przelewu, a pieniądze fizycznie pojawiają się na naszym koncie do kilkunastu minut. Dzięki temu możemy od razu zająć się wysyłką towaru lub realizacją usługi.

Jeżeli nie wymagamy od klienta szybkiej opłaty i wystawiamy faktury z odroczonym terminem płatności, możemy skorzystać z faktoringu online, aby mieć wcześniejszy dostęp do swoich środków. Natomiast w momencie, kiedy kontrahent nie dokonuje płatności na czas, nie warto czekać, gdyż przeterminowane należności zaburzają płynność finansową przedsiębiorstwa. Windykacja polubowna, czyli zlecenie sprawy do ekspertów, którzy negocjują z kontrahentem warunki zapłaty, jest przeprowadzana w taki sposób, aby nie wpłynąć na relacje biznesowe. Należy pamiętać, że im szybciej przekażemy przeterminowaną fakturę, tym jest większa szansa na odzyskanie pieniędzy.

Źródło:

  • https://www.parp.gov.pl/storage/publications/pdf/Raport-o-stanie-sektora-maych-i-rednich-przedsibiorstw_13_10_2022.pdf

Zapisz się na newsletter

Nie przegap wartościowych informacji ze świata finansów i biznesu!

Na podstawie tej zgody Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez spółki z grupy Comarch w celu wysyłki newslettera. Możesz wycofać tę zgodę w dowolnym momencie. Pamiętaj, że wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania danych sprzed cofnięcia zgody. Prosimy o Twoją zgodę przede wszystkim z uwagi na przepisy o ochronie danych osobowych. Twoja zgoda jest równoznaczna z akceptacją otrzymywania na wskazany adres e-mail zawartych w naszym newsletterze niezamówionych komunikatów marketingu bezpośredniego i korzystania do tego celu z środków porozumiewania się na odległość. Dowiedz się więcej o tym jak spółki z grupy Comarch przetwarzają dane osobowe.