fbpx
Dlaczego warto sprawdzać firmę, z którą podejmujesz współpracę?

Sprawdzanie firmy, z którą chcemy rozpocząć współpracę jest dziś konieczne, jeśli chcemy mieć pewność, że jest ona wypłacalna i tym samym nie narazi naszego biznesu na utratę płynności finansowej. Każdy przedsiębiorca powinien sprawdzić dane swojego przyszłego kontrahenta szczególnie, gdy planuje wystawiać mu faktury z odroczonym terminem płatności. A takich faktur jest najwięcej – jak pokazują wyniki badania BIG InfoMonitor Skaner MŚP, wystawia takie ponad 95% firm. Warto także sprawdzać firmę, z którą mamy już relacje biznesowe i która do tej pory opłacała nasze faktury w terminie.

Sytuacja na rynku zmienia się dynamicznie, przybywa wyzwań, dlatego należy mieć na uwadze, by systematycznie monitorować sytuację stałych partnerów biznesowych i sprawdzać nowych. Dostępne są różne rejestry publiczne, a także rejestry dłużników prowadzone przez biura informacji gospodarczej. Teraz dwa z nich – BIG InfoMonitor oraz ERIF BIG – są dostępne w systemie Apfino. Platforma Apfino udostępniła usługę Sprawdź kontrahenta, dzięki której w jednym raporcie można znaleźć informacje z Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor oraz rejestrów publicznych. 

Sprawdzanie firmy – dlaczego warto to robić?

W niepewnych czasach nawet długoletnia relacja z kontrahentem nie gwarantuje terminowej zapłaty. Blisko połowa badanych przedsiębiorców wskazuje, że z zapłatą spóźniają się zarówno stali, jak i nowi klienci*. Co piąty przedsiębiorca jest wręcz przekonany, że opóźnienia to praktyka raczej znanych partnerów biznesowych, bo też zdecydowana większość firm ma wyłącznie stałych kontrahentów (70%). Wygląda na to, że stali kontrahenci czują wręcz przyzwolenie na późniejszą zapłatę.

Dlatego skrupulatna weryfikacja partnera biznesowego i sprawdzanie jego firmy pozwala znacząco zmniejszyć ryzyko związane z nieuczciwym kontrahentem. Biznes nieodłącznie wiąże się z ryzykiem finansowym, a podejmowanie współpracy z nowym podmiotem wymaga decyzji, czy jest się w stanie to ryzyko ponieść. Nie możemy w takich sytuacjach polegać jedynie na własnej intuicji – sprawdzanie firmy, z którą zamierzamy wejść we współpracę jest kluczowe. W biznesie bazujemy na konkretach i chłodnych kalkulacjach.

Wzrost kosztów związanych z inflacją i generalna drożyzna to dla firm sektora MŚP największe wyzwanie (53%). Co czwarta firma wskazuje także na wysokie koszty zarówno materiałów, jak i energii. Zdecydowana większość przedsiębiorców ocenia, że inflacja negatywnie oddziałuje na ich biznes. Poza tym, wraz ze wzrostem inflacji ponad 40% właścicieli firm dostrzega, że przybywa nieetycznych zachowań w biznesie wśród przedsiębiorców, klientów czy kontrahentów. Co trzeci badany obserwuje przede wszystkim praktykę ciągłego podnoszenia cen, nawet bez związku z kosztami. Ponad 28% podaje także, że kontrahenci po prostu unikają terminowego regulowania zobowiązań. Dlatego ochrona przed dłużnikami i regularne odzyskiwanie należności to dziś podstawa działania każdej świadomej takiego ryzyka firmy. Eksperci BIG InfoMonitor przewidują, że utrzymanie płynności finansowej będzie jednym z większych zmartwień przedsiębiorców w tym i przyszłym roku.

Potwierdzają to dane zgromadzone w Rejestrze Dłużników BIG InfoMonitor. Polskie firmy mają do odzyskania ponad 42 mld zł. Kwota nieuregulowanych faktur firm oraz opóźnionych o min. 30 dni rat kredytów wzrosła w skali roku o ponad 1,8 mld zł. Problemy z terminowym regulowaniem zobowiązań ma obecnie 315,5 tys. firm – o 3 tys. więcej niż na koniec zeszłego roku.

Dlatego tak istotnym elementem zarządzania płynnością finansową jest prawidłowe sprawdzanie firmy, z którą współpracujemy lub planujemy nawiązać relacje biznesowe. To pozwala podejmować bardziej świadome decyzje w odniesieniu do kontrahentów, wskazuje komu można bezpiecznie udzielić kredytu kupieckiego, a z kim warto dodatkowo zabezpieczyć transakcję. Dzięki odpowiedniej weryfikacji kontrahenta unikniemy zatorów płatniczych.

Sprawdzanie firmy – jak to działa w Apfino?

Ważnym krokiem do zabezpieczenia swoich interesów przed podpisaniem umowy z nowym partnerem biznesowym powinno być sprawdzanie firmy, czyli weryfikacja czy potencjalny kontrahent nie ma długów względem innych podmiotów i instytucji.

Teraz możesz bardzo szybko i wygodnie sprawdzić czy firma ma długi bezpośrednio na platformie Apfino, pobierając raport w usłudze Sprawdź kontrahenta. Z raportu dowiesz się nie tylko tego, czy podmiot, z którym zamierzasz nawiązać współpracę, ma jakieś długi wpisane do rejestru dłużników, ale także kiedy i przez kogo zostały dodane (o ile wierzyciel nie utajnił tych danych) i jaka jest ich wysokość. W raporcie możesz znaleźć również pozytywne informacje na temat terminowych płatności, dokonywanych przez sprawdzaną firmę. Jeśli w rejestrze dłużników znajdziesz dług, warto przeanalizować współpracę z tym kontrahentem. Możesz dodatkowo zabezpieczyć transakcję, np. żądając przedpłaty.

Zobacz, jak aktywować i korzystać z usługi Sprawdź kontrahenta

Podsumowując, lepiej sprawdzać firmę niż podpisywać umowy tylko po to, aby zyskać kolejnego klienta, który ostatecznie okaże się niewypłacalny. Należy to zrobić z wyjątkową starannością, bo zamiast zarobku może pojawić się strata i konieczność pokrycia kosztów wysłanego towaru czy usług podwykonawców.

Sprawdzanie firmy – z roku na rok coraz bardziej popularne

Dane pokazują, że z roku na rok rośnie świadomość przedsiębiorców, jeśli chodzi o potrzebę weryfikacji kontrahentów i sprawdzania innych firm na rynku. Tylko od początku 2023 roku z rejestru dłużników prowadzonego przez BIG InfoMonitor pobrano prawie 21 mln zapytań o kondycję finansową osób i firm – to prawie tyle co w całym 2020 roku.

Przedsiębiorcy dostrzegają, że sprawdzanie firmy, z którą współpracują to ważne i potrzebne rozwiązanie na trudne czasy. W porównaniu z rokiem 2022, rynek sprawdził o 14% więcej firm w okresie od stycznia do sierpnia, ale w porównaniu z 2021 już o 27% więcej. Skalę zainteresowania tym, z kim robi się interesy i jakim klientom sprzedaje usługi, potęguje ogarnięta inflacją gospodarka i wzrost zatorów płatniczych w firmach. Widać to po średniej miesięcznej liczbie raportów pobieranych z bazy dłużników – wynosi ona w tym roku 2,6 mln, w ubiegłym było to średnio 2,3 mln, a jeszcze poprzednim 2 mln. Raporty pokazują wiarygodność płatniczą i są potrzebne wszędzie tam, gdzie oferujący produkty lub usługi z odroczonym terminem płatności, chce się upewnić, że kupuje je partner, który nie ma długów i tym samym stwarza mniejsze ryzyko, że nie zapłaci zobowiązań na czas.

 

*Wszystkie dane w artykule pochodzą z badania Skaner MŚP wykonanego w III kwartale 2023 roku dla BIG InfoMonitor.

Artykuł powstał we współpracy z BIG InfoMonitor.

Upraszczamy
prowadzenie firmy

Załóż darmowe kontoPorozmawiajmy