fbpx
Jak zadbać o rozwój kompetencji pracownika?

Żyjemy w tak dynamicznie rozwijającym się świecie, że wystarczy chwila nieuwagi i przestajemy być na bieżąco w danej kwestii. Również na rynku pracy ciągle zachodzą ewolucje – pewne zawody znikają, a zupełnie nowe się pojawiają. Taka permanentna rewolucja wymaga zarówno od pracodawców, jak i pracowników nieustannego adaptowania się do zmieniających się warunków i aktualizowania swojej wiedzy. Jak zatem rozwijać kompetencje pracownika?

podnoszenie kompetencji pracownika

Kompetencje pracownika są rozumiane jako połączenie zasobów wiedzy, umiejętności i predyspozycji interpersonalnych, które pozwalają na produktywne działanie i efektywne wykonywanie zadań. Podstawowy podział mówi o kompetencjach miękkich i twardych. Każda branża i każda profesja oczywiście rządzi się swoimi prawami i wymaga różnych kompetencji. Jeżeli jednak chodzi o sposoby na rozwijanie umiejętności u pracowników, można wymienić kilka uniwersalnych, którym przyjrzymy się w tym artykule.

Od czego zacząć rozwój kompetencji u pracownika?

Podnoszenie kompetencji u pracowników ma wpływ na rozwój samego biznesu. Pracownicy zyskują możliwość zdobycia nowej wiedzy, doskonalenia swoich umiejętności, co wpływa na efektywne wykonywanie przez nich zadań, zwiększenie motywacji i unikanie wypalenia zawodowego.

Jeśli chcesz zadbać o rozwój kompetencji swoich pracowników, warto zacząć od usystematyzowania zadań i wymaganych umiejętności na każdym stanowisku. Dobrym rozwiązaniem jest również wyznaczenie ścieżki kariery, która jasno zdefiniuje, jakimi cechami powinna charakteryzować się osoba, starająca się o awans. Takie działania na pewno usprawnią proces rozwoju kompetencji w twojej firmie, ponieważ pomogą wyznaczyć cele i obszary do rozwoju każdego pracownika.

Kiedy już wiesz, jakie są oczekiwania wobec pracownika na danym stanowisku, możesz wspólnie z nim przeanalizować jego mocne i słabe strony, czyli przeprowadzić ocenę kompetencji pracownika. Dzięki temu sprawdzisz, czego potrzebuje do dalszego podnoszenia kompetencji i jakie kierunki kształcenia będą dla niego wartościowe, a tym samym dopasujesz sposoby rozwoju do indywidualnych potrzeb pracownika.

Jakie są sposoby na rozwój kompetencji u pracowników?

W podnoszeniu kompetencji pracowników bardzo ważne jest zestawienie potrzeb firmy i potrzeb pracownika. Gdy już je poznasz, możesz planować konkretne działania związane z podnoszeniem kwalifikacji swoich pracowników – oto kilka naszych propozycji, które możesz wdrożyć w swoim biznesie.

Szkolenia zewnętrzne

Szkolenia to bardzo szeroki temat i można podejść do niego na wiele sposobów. Możesz wybierać spośród szerokiej oferty szkoleń i kursów, która dostępna jest na rynku i w ten sposób edukować pracowników np. w zakresie sprzedaży, obsługi klienta, negocjacji czy podnosić inne potrzebne pracownikom kompetencje biznesowe. Szkolenia z ekspertem, które mają program dedykowany twoim pracownikom będą zapewne najbardziej dla nich cenne, ale również mogą być bardziej kosztowne niż standardowa oferta.

Szkolenia dla pracowników mogą odbywać się raz na jakiś czas lub cyklicznie – np. godzina z native speakerem języka obcego w tygodniu. Szkolenia mogą być stacjonarne (np. w siedzibie twojej firmy lub firmy szkoleniowej), a także, co jest obecnie bardzo popularne – mogą być przeprowadzone online. Internet daje ogromne możliwości podnoszenia kompetencji również w formie webinarów czy platform e-learningowych.

Szkolenia wewnętrzne, mentoring

Szkolenia wewnętrzne to świetny sposób na rozwój kompetencji pracowników w zespole. Można je przeprowadzać w taki sposób, że jeden pracownik dzieli się swoimi umiejętnościami z danego obszaru z resztą teamu. W ramach szkoleń wewnętrznych można również wspólnie opracowywać case study i organizować burze mózgów, których celem jest rozbudzenie kreatywności, zaangażowania i przyjrzenie się bliżej projektom firmy. Mogą to być cykliczne spotkania, ale również np. dedykowany kanał na firmowym komunikatorze, który będzie służył wymianie wiedzy.

Jeżeli w firmie jest przestrzeń, można postawić także na mentoring, czyli opiekę bardziej doświadczonego pracownika nad osobą, która stawia swoje pierwsze kroki w danej dziedzinie.

Coaching i warsztaty interpersonalne

Indywidualne spotkania z coachem przydadzą się wtedy, gdy pracownik potrzebuje przygotowania do nadchodzących zmian w życiu zawodowym, jest przytłoczony zadaniami lub poszukuje celów do dalszego rozwoju kompetencji stricte branżowych, jak i interpersonalnych.

Warsztaty i treningi z psychologiem mogą być wartościowe w takich kwestiach, jak radzenie sobie ze stresem, wystąpienia publiczne, zarządzanie czasem czy zarządzanie zespołem. Są to kompetencje, które są nieocenione w pracy z drugim człowiekiem – tego typu warsztaty podnoszą umiejętności pracownika związane z komunikacją interpersonalną i rozwiązywaniem konfliktów.

Lektura materiałów branżowych

Wszelkie wydawnictwa związane z twoją branżą mogą przekazać dużą dawkę wiedzy na tematy aktualne, nowości i trendy. Jednym z pomysłów może być stworzenie firmowej biblioteczki z książkami tematycznie odpowiadającymi na potrzeby pracowników. Inne rozwiązanie to wykupienie prenumeraty (np. wersji online) do branżowych czasopism.

W sieci można znaleźć również wiele materiałów, ebooków czy darmowych artykułów, które pozwalają na poszerzanie swojej wiedzy.

Eventy branżowe

Miejscem, gdzie można zasięgnąć nowych informacji są wszelkiego typu eventy branżowe – targi, konferencje czy kongresy. Na takich wydarzeniach pracownik zyskuje możliwość wysłuchania prelegentów cenionych w danej dziedzinie oraz poznania osób z branży, czyli networkingu. Zapraszamy do obejrzenia retransmisji z naszej bezpłatnej konferencji dla przedsiębiorców.

Więcej o wydarzeniach firmowych dowiesz się z odcinka podcastu Przyspiesz biznes pt. Jak efektywnie wykorzystać eventy w Twoim biznesie?

Social media, aplikacje mobilne, podcasty

Jak już zostało wspomniane, Internet to ogromne źródło wiedzy. Można jej poszukiwać na portalach społecznościowych – np. dyskutować na grupach facebookowych, oglądać webinary na YouTubie czy czytać treści przygotowane przez specjalistów w danej dziedzinie na Instagramie.

Zobacz także: Jak skutecznie promować konto firmowe na Instagramie?

Świetny sposób na rozwój kompetencji pracownika jest dostępny w jego smartfonie – może znaleźć tam różne aplikacje mobilne, które wspierają np. w nauce języków obcych czy w zakresie samorozwoju.

Podcasty, które w ostatnim czasie zyskały bardzo na popularności, to również dobry pomysł na przyswajanie nowinek. My oczywiście polecamy nasz podcast dla przedsiębiorców Przyspiesz biznes!

Upraszczamy
prowadzenie firmy

Załóż darmowe kontoPorozmawiajmy