fbpx

Jak skutecznie promować konto firmowe na Instagramie?

Jak wykorzystać profil firmowy na Instagramie do promocji marki?

Trochę trudno wyobrazić sobie dzisiejszy świat bez mediów społecznościowych. Korzystamy z nich codziennie – są źródłem informacji, rozrywki i sposobem komunikacji z innymi. Jednak są również platformami do budowania wizerunku marki i pozyskiwania klientów.

Aplikacja Instagram pojawiła się w 2010 roku i przez ponad 10 lat zaszły w niej ogromne zmiany. Od serwisu, w którym można było znaleźć mnóstwo inspiracji przedstawianych na pięknych zdjęciach, dotarliśmy do momentu, gdzie Instagram to jedna z platform sprzedażowych i nierzadko wiodący kanał komunikacji z marką.

Jak rozwijać konto firmowe na Instagramie i jak budować ruch organiczny? Podpowiedzi znajdziesz w artykule, a także w odcinku podcastu Przyspiesz biznes pt. Jak wypromować swój biznes w sieci?, gdzie rozmawiamy z Markiem Laskowskim @coztymmarketingiem.

Instagram a inne portale społecznościowe

W Polsce popularnością cieszy się wiele serwisów społecznościowych, Instagram jest w czołówce, jeśli chodzi o liczbę aktywnych użytkowników. Użytkownicy platform społecznościowych mogą być twoimi potencjalnymi klientami, dlatego chyba nie musimy zbyt długo cię przekonywać, że warto posiadać aktywny profil biznesowy chociaż na jednej z nich.

Polacy najchętniej korzystają z YouTube’a – według danych z raportu Digital 2022, na początku tego roku było tam ponad 27 milionów rodaków. Drugi w kolejności był Facebook – ponad 17 milionów. Z Instagrama korzystało ponad 10 milionów Polaków. Natomiast wyniki badania Mediapanel wskazują, że w sierpniu tego roku Facebooka odwiedziło ponad 26 milionów polskich internautów, a Instagrama ponad 16 milionów. Coraz większą liczbę fanów cały czas zdobywa TikTok, Polacy również chętnie zaglądają na LinkedIn czy Twitter.

W tym momencie może pojawić się pytanie – czy jeśli prowadzę działalność gospodarczą, moja firma powinna mieć profil na wszystkich portalach społecznościowych? Ważne jest, aby pamiętać, że każdy serwis rządzi się swoimi prawami i każdy z nich promuje różne formy reklamy i dociera do odmiennych grup odbiorców. Do prowadzenia konta firmowego na Instagramie wystarczy Ci smartfon – zrobisz nim zdjęcia i nagrasz krótkie video. Z kolei np. kanał na YouTube wymaga już większego zaangażowania, gdyż proces tworzenia filmów do tego serwisu może być bardziej czasochłonny i kosztowny (sprzęt, montaż, studio itp.)

Marek Laskowski podpowiada, aby do rozwoju swojego biznesu wybrać tę platformę, na której dobrze się czujemy, ponieważ będziemy spędzać tam sporo czasu, i której zasady działania do nas przemawiają oraz są spójne ze specyfiką prowadzonej działalności.

Na Instagramie najłatwiej zbudować relację z odbiorcami – mówi Marek. To medium charakteryzuje się narzędziami, które pozwalają angażować się w komunikację z obserwatorami i tworzyć szerokie grono potencjalnych klientów.

Profil firmowy na Instagramie – od czego zacząć?

Jeśli nie masz jeszcze konta firmowego na Instagramie, bądź chcesz odświeżyć swój profil biznesowy, zacznij od notki bio, czyli miejsca, gdzie znajdują się informacje o tobie i twojej marce. Napisz kilka słów o swojej firmie, ale spróbuj to zrobić z perspektywy klienta – co odbiorca zyska, jeśli będzie cię obserwował?

Ważne jest także zdjęcie profilowe – zamiast logo, rekomendujemy dodać zdjęcie osoby, która stoi za danym biznesem i można ją utożsamić z daną firmą. Ludzie kupują od tych, których lubią – mówi Marek Laskowski.

Kiedy podstawowe informacje są już widoczne na profilu firmowym na Instagramie, czas przejść do działania! Warto przygotować strategię publikowanych treści – przemyśleć i zaplanować, co będziesz publikować i kiedy, a także jakim językiem będziesz się komunikować. Nie zapominaj, że prowadząc profil biznesowy na Instagramie, niezwykle ważna jest regularna aktywność.

Konto firmowe na Instagramie daje wiele możliwości interakcji z odbiorcami – do twojej dyspozycji są różne formaty materiałów, które możesz publikować.

Pojedyncze grafiki – może to być zdjęcie zrobione po prostu smartfonem, bądź dopracowana kreacja graficzna. Obrazek z ciekawym tekstem może zainspirować twoich obserwatorów, zmotywować ich do działania czy zwrócić uwagę na jakiś problem. Jeśli się spodoba, chętnie podzielą się nim ze swoimi znajomymi, np. udostępniając w stories. Kreatywne treści wizualne na firmowym Instagramie to coś, co przyciąga użytkowników tego serwisu, dlatego warto pokazywać swoje produkty lub usługi w niebanalny i oryginalny sposób.

Grafiki w karuzeli – fantastycznie sprawdzają się do dłuższego opisu, np. kiedy wymieniasz „5 pomysłów na…”, „3 rzeczy, których…”. W takim przypadku, każda osobna grafika opisuje jedną kwestię, a użytkownik łatwo przeklikuje zdjęcia.

Instagram stories (relacje) – to materiały video, które znikają z serwisu po 24 godzinach. Relacje pomagają pogłębić relacje z odbiorcami – warto tam publikować to, co w twojej firmie dzieje się „od kuchni”, wyjątkowe momenty i tematy, których obserwatorzy nie znajdą np. na twojej oficjalnej stronie internetowej. W stories można dodawać różne naklejki, ankiety czy quizy, dzięki którym jeszcze bardziej zwiększysz zaangażowanie odbiorców. Warto zapisać i dodać do wyróżnionych relacje – te, w których pojawiają się np. informacje o firmie, oferta, możliwości dostawy czy opinie – wtedy użytkownik będzie miał tę wiedzą zawsze pod ręką i szybko ją odnajdzie.

Transmisja na żywo (live) – ten format świetnie zbuduje twoją pozycję jako eksperta w danej dziedzinie. Jeśli dobrze się czujesz podczas wystąpień przed kamerą, to rozwiązanie dla Ciebie! Co więcej, powiadomienie o transmisji na żywo otrzymają na swoje telefony wszyscy twoi obserwatorzy.

Rolki (reels) – krótkie, dynamiczne materiały video, do których można dodać ścieżki dźwiękowe lub różnego rodzaju efekty. Ten rodzaj treści jest aktualnie bardzo promowany przez Instagram.

Zobacz także: Lojalność klienta – jak utrzymać przy sobie konsumentów?

Jak budować popularność firmy na Instagramie?

Dodając treści na profilu firmowym na Instagramie, warto pamiętać o dodawaniu hashtagów (słów kluczowych oznaczonych znakiem #). Ważne, aby hashtagi nawiązywały do prezentowanej treści. Użytkownicy Instagrama mogą wyszukiwać interesujące ich tematy właśnie poprzez hashtagi oraz obserwować ulubione hashtagi, jest to więc szansa na zdobycie nowych fanów.

Marek Laskowski zwraca uwagę, że użytkownicy kanałów społecznościowych szukają autentyczności – to obecnie duży trend. Nie tylko nieskazitelnie piękne i dopracowane zdjęcia zainteresują potencjalnych klientów, ale także np. pokazanie czegoś, co nie do końca się udało i tego, w jaki sposób twoja firma z tego wyszła. Obserwatorzy mogą się wtedy z tobą utożsamić – nikt przecież nie odnosi samych sukcesów.

Ogromnie ważna, podczas prowadzenia konta firmowego na Instagramie, jest interakcja z odbiorcami. Odpowiadanie na komentarze, wiadomości prywatne i reakcja na oznaczenia marki na prywatnych profilach, a także dyskutowanie w komentarzach na innych kontach. Ciekawą praktyką jest również udostępnianie u siebie treści dodawanych przez obserwatorów na temat twojej firmy – tzw. user generated content. Dzięki niemu odbiorcy czują się docenieni i wyróżnieni przez markę.

Przy rozwijaniu biznesowego profilu na Instagramie warto co jakiś czas powtarzać komunikaty, ponieważ jednorazowe udostępnienie danego przekazu nie dotrze do wszystkich odbiorców, tym bardziej jeśli rozwijasz dopiero swoje konto i wciąż przybywa kolejnych obserwatorów.

Tak jak wspomnieliśmy na początku, każdy kanał społecznościowy wyróżnia się swoimi zasadami działania, dlatego nie zalecamy publikowania dokładnie takich samych treści na koncie na Instagramie jak np. na Facebooku. Warto dopasować komunikację do specyfiki Instagrama, odbiorców oraz formatów dostępnych materiałów graficznych i video.

 

Źródła:

  • https://datareportal.com/reports/digital-2022-poland
  • https://www.wirtualnemedia.pl/artykul/tiktok-w-polsce-ile-ma-uzytkownikow-facebook-instagram

Zapisz się na newsletter

Nie przegap wartościowych informacji ze świata finansów i biznesu!

Na podstawie tej zgody Twoje dane osobowe będą przetwarzane przez spółki z grupy Comarch w celu wysyłki newslettera. Możesz wycofać tę zgodę w dowolnym momencie. Pamiętaj, że wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania danych sprzed cofnięcia zgody. Prosimy o Twoją zgodę przede wszystkim z uwagi na przepisy o ochronie danych osobowych. Twoja zgoda jest równoznaczna z akceptacją otrzymywania na wskazany adres e-mail zawartych w naszym newsletterze niezamówionych komunikatów marketingu bezpośredniego i korzystania do tego celu z środków porozumiewania się na odległość. Dowiedz się więcej o tym jak spółki z grupy Comarch przetwarzają dane osobowe.